Nyordslista

Vårt språk förändras ständigt. Vi hittar på nya ord och gamla får en ny innebörd. Det är häftigt tycker jag! Och varje år presenterar Språkrådet att antal nya ord som har använts under året. I årets nyordslista finns ord som app, bloppis, plånboksbröllop och en mängd ord som har med vulkanutbrott och aska att göra. Vi skapar nya ord utifrån behov och händelser. Ett ord som har fått en ny betydelse är ordet kaffeflicka; ny betydelse är ung flicka som bjuds in på en herrmiddag som något sött till kaffet, smaka på den! Själv har jag inte hört ordet tidigare men det har visst förekommit i den skandalboken om Kungen. Kaffeflicka förknippar jag med en flicka som serverar kaffe och då funkar ju servitris lika bra.

Språkutveckling är som sagt kul och under jullovet ska jag läsa boken Stärk språket stärk lärandet ännu en gång, då vi på arbetet ska arbeta med just språk och språkutveckling. Det ser jag fram emot.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

cathawithlove

En blogg om handarbete och lite pyssel.

RSS 2.0