Fem pärlor till kungens krona

Tycker du om att läsa historiska romaner som skildrar kvinnoöden? Då kan jag rekommendera dig att läsa trilogin Fem pärlor till kungens krona, Dottern, Hustrun och Änkan av Maria Gustavsdotter.

Handlingen utspelar sig under en dramatisk tid i svensk historia och berättelsen börjar år 1527.  Huvudpersonen i serien heter Gertraud och vi får följa hennes liv från liten flicka till vuxen kvinna och samtidigt skildras historiska händelser. Handlingen utspelas i Kalmar och i den sista boken får vi följa Gertrauds liv Lübeck.

Böckerna skildrar kvinnornas maktlösa situation, t.ex. valet av make på ett mycket trovärdigt och gripande sätt samtidigt som männens auktoritet är lika tydligt beskrivet. Miljöskildringarna är målande och det är lätt att skapa sig inre bilder av hur människorna levde och bodde, likväl som både hörsel och luktsinnena blir aktiverade.

Böckerna är enkelt skrivna och lättlästa. Det finns dock en del ord som jag inte visste vad de stod för och det är framförallt ord som handlar om tideräkning och högtidsdagar. Men det finns en bra uppslagsdel i slutet av böckerna där flera ord finns förklarade.

Serien gav mig inte bara några timmar skön förströelse utan jag fick också en uppdatering av vår svenska historia och det är aldrig fel.

                                                          






                



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

cathawithlove

En blogg om handarbete och lite pyssel.

RSS 2.0